Waarom stijgt de premie?

De premie van uw schadeverzekering is opgebouwd uit een aantal onderdelen:

  • zuivere risicopremie, het bedrag dat nodig is om de te verwachten schades uit te kunnen keren
  • winst van de verzekeraar
  • beloning  voor de verzekeringsadviseur
  • kosten
  • belastingen (geen btw maar 21% assurantiebelasting)

Elke verzekeraar hanteert haar eigen methoden om het risico te bepalen.

Welke factoren zijn van invloed op de hoogte van uw verzekeringspremie?

Fraude

Op elke 1.000 verzekerden worden er gemiddeld 3 betrapt op fraude. Jaarlijks wordt er voor bijna 100 miljoen (!) euro aan fraude opgespoord door verzekeraars waarbij verzekeraars per geval voor ruim €12.000,= werden opgelicht. De verzekeringssector investeert veel tijd en geld in het opsporen en aanpakken van fraude, zodat klanten niet onnodig meer premie betalen. Naar schatting betaalt elk Nederlands huishouden enkele tientallen euro's per jaar onnodig aan premie als gevolg van oplichters die de schadelast bij verzekeraars opjagen.

Klimaatverandering

De premie voor inboedel-, brand- en autoverzekeringen stijgen als gevolg van de klimaatverandering. Als gevolg van de verandering van ons klimaat zorgen grote hoeveelheden regen en hagel voor steeds meer schade .Ook het aantal extreme stormen is fors toegenomen. Kijk alleen maar naar de stormen van de afgelopen maanden. Als de meest ernstige klimaatscenario's waarheid worden, dan kan de schadelast oplopen tot ruim €600 miljoen. Dat leidt uiteraard tot forse premieverhogingen voor de genoemde verzekeringsvormen.

Maatschappelijke trends

Er is een direct verband tussen smartphonegebruik in de auto en het aantal verkeersongelukken. Dat leidt tot hogere blikschades, maar ook tot meer letselschade. Ook dat wordt verrekend in de risicopremies van uw verzekering.

Verhoging van assurantiebelasting

In januari 2013 werd de assurantiebelasting verhoogd van 9,7% naar 21%. Dat leidde tot fors hogere premies voor inboedel- en opstalverzekeringen. Consumenten merkten de belastingverhoging vooral bij de premie van de relatief dure autoverzekering.

Technologische ontwikkelingen

Twintig jaar geleden zaten autobumpers en autospiegels eenvoudig in elkaar, waardoor ze bij een aanrijding gemakkelijk te repareren of te vervangen waren. Tegenwoordig zitten bumpers en spiegels vol met sensoren en camera's waardoor uitdeuken niet meer volstaat. De verhoging van de schadelast heeft tot gevolg dat de premie stijgt. Een koplampunit kan daardoor al snel meer dan EUR 1.000,- kosten.

Toenemend consumentisme en claimgedrag

Overheden, bedrijven en particulieren worden in toenemende mate aansprakelijk gesteld. Zo neemt bijvoorbeeld het aantal schadeclaims van ouders tegenover scholen toe. Een ongeluk tijdens de gymles, pesten op school of het zakken of blijven zitten van kinderen wordt aangegrepen om een schadeclaim bij de school in te dienen. Dat leidt tot een stijging van de premie voor aansprakelijkheidsverzekeringen en rechtsbijstandverzekeringen.

Overheidsingrijpen

Consumenten zijn uiterst scherp op de premie van hun autoverzekering en houden zich nauwelijks bezig met het verschil in premie van andere verzekeringen. De markt voor autoverzekeringen is verzadigd en de concurrentie is moordend. Dat houdt in dat verzekeraars de afgelopen jaren markt hebben gekocht en dat autoverzekeringen voor verzekeraars vanaf 2008 zeer verliesgevend waren. De Nederlandse Bank heeft dat jarenlang gedoogd, maar inmiddels ligt er grote druk op verzekeraars om maatregelen te nemen. Een aantal verzekeraars heeft de premies inmiddels flink verhoogd en de overige verzekeraars zullen dat voorbeeld ongetwijfeld volgen.

Pech hebben

Het bovenstaande zorgt voor de premie die u betaalt. Indien uw “schadegedrag” negatief afwijkt van de gemiddelde schadelast zal de verzekeraar op individuele basis actie ondernemen. Dat u veel pech gehad heeft en dat u er "niets aan kunt doen"  is voor de verzekeraar niet relevant. Meestal volgen er eerst één of twee schriftelijke waarschuwingen. In deze brief legt men uit dat de verzekeraar haar premie bepaalt op basis van de gemiddelde schadelast.

Er wordt aangegeven dat als er meer schade geclaimd wordt, er dekkingen worden geschrapt of een extra eigen risico geplaatst wordt. Uiteindelijk zal, als verbetering uitblijft,  de verzekeraar de polis beëindigen. Bij het aangaan van een nieuwe verzekering dient u op te geven of er schades geweest zijn en of er sprake is geweest van een opzegging door de verzekeraar. Voor een nieuwe verzekeraar kunnen deze antwoorden reden zijn om geen verzekering af te geven.

Terug

05-03-2022

Dyckhaven- Postbus 156- 5490 AD Sint Oedenrode - info@dyckhaven.nl