Rechtshulp scoort beter

Klanten beoordelen juridische bijstand via hun rechtsbijstandsverzekering met een 7,5. Daarmee scoren verzekeraars beter op het gebied van rechtshulp dan vrijgevestigde advocaten (7,1) en gerechtsdeurwaarders (6,4).

De cijfers komen uit een onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Veiligheid en Justitie naar civiele handelszaken met een financieel belang tussen de €5.000 en €25.000. Het WODC evalueerde het verhogen van de financiële grens naar €25.000 voor zaken die door de kantonrechter behandeld kunnen worden, een maatregel die ruim 5 jaar geleden van kracht werd.

Oordeel van professionals

De onderzoekers lieten ook rechters, advocaten en andere professionals een oordeel vellen over de processtukken en het optreden in de rechtszaal. In de rechtszaal krijgen advocaten het beste cijfer (7,3), gevolgd door verzekeraars (7,0). Als het gaat om de stukken zijn de rollen omgedraaid: verzekeraars krijgen een 7,2, advocaten een 6,4.

“Overall – op basis van het kwaliteitsoordeel van professionals en de tevredenheid van klanten – wordt de rechtshulp die wordt geleverd in het kader van een rechtsbijstandverzekering als beste beoordeeld”, schrijven de onderzoekers. Volgens hen doorstaan rechtsbijstandsverzekeraars de vergelijking met advocaten die rechtstreeks door een partij worden ingeschakeld “met glans”.

‘Een groot compliment’

Marc van Erven, CEO van ARAG Nederland, ziet het onderzoek als “een groot compliment”. “Dit onafhankelijk onderzoek bevestigt de kwaliteit en waardering voor onze rechtshulp. Het onderstreept ook onze maatschappelijke rol om toegang tot het recht voor iedereen mogelijk en betaalbaar te maken”, zegt hij in een persbericht van het Verbond van Verzekeraars.

(bron: AM web)

Terug

03-02-2017

Dyckhaven- Postbus 156- 5490 AD Sint Oedenrode - info@dyckhaven.nl