Minder auto's gestolen

Vorig jaar zijn er 5.404 personenauto's gestolen. Dat is 16 procent minder dan in 2020 en de grootste daling in vijf jaar tijd, meldt het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV). De diefstalcijfers dalen over de hele linie: bij motorfietsen is de afname 7 procent, bij de zware bedrijfswagens werden zelfs bijna de helft minder (48 procent) diefstallen gemeld. Tegelijk is het terugvindpercentage toegenomen: 45 procent van de ontvreemde voertuigen werd vorig jaar weer opgespoord en dat is 5 procent vaker dan in 2020. Het LIV geeft aan dat de kans dat een gestolen voertuig wordt teruggevonden nog steeds het grootst is binnen de eerste 24 uur. “Dat geldt vooral voor voertuigen die jonger zijn dan vier jaar. Oudere voertuigen worden minder vaak teruggevonden.”

SUV veel vaker gestolen

Daling of niet, SUV’s als de Nissan Qashqai, Toyota RAV 4 en C-HR en de Peugeot 2008 en 3008 blijven populair bij het dievengilde. Vorig jaar legden ze wederrechtelijk de hand op 104 Qashqai’s, 160 procent meer dan het jaar ervoor. De Volkswagen Golf is al jaren het meest gestolen model. Vorig jaar werden ze 328 keer gestolen. De VW Polo (295) en de Fiat 500 (196) zijn ook gewild. “Opmerkelijk is verder de enorme toename in diefstallen van motorfietsen in november en december. Daarmee is de sterke daling in de eerste maanden van 2021 bijna tenietgedaan.”

Dieven kiezen ander verdienmodel

Geografisch gezien kunnen vooral de stedelingen rustiger slapen. De afname van voertuigdiefstallen is in de drie grote steden het grootst. Limburg laat juist een lichte stijging zien. Factoren die de diefstalcijfers beïnvloeden, zijn volgens het LIV de coronapandemie, de daarmee gepaard gaande avondklok begin vorig jaar en het koude winterweer in februari. Maar: “Heldere verklaringen voor de daling zijn niet eenduidig te geven”, aldus manager Rudi Welling van het LIV. “Criminelen kunnen door verminderde afzetmogelijkheden ook (voor een deel) zijn overgestapt op andere verdienmodellen, die lucratiever en minder risicovol zijn.”

Meer digitale opsporing

Welling wijst erop dat de schadelast per voertuig vorig jaar met gemiddeld 10 procent is gestegen. “Komend jaar gaan we daarom nog meer gebruik maken van digitale opsporing bij het terugvinden van voertuigen. Daarnaast adviseren we om een extra CCV-goedgekeurd alarmsysteem te monteren bij voertuigen met een keyless entry-systeem, omdat deze gevoelig blijven voor diefstal. We zijn niet ontevreden, maar moeten wel alert blijven.”

Terug

24-01-2022

Dyckhaven- Postbus 156- 5490 AD Sint Oedenrode - info@dyckhaven.nl