Gevaren keyless entry

De technieken die worden gebruikt in de auto-industrie, nemen hand over hand toe. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Maar ook op kleiner gebied vindt innovatie plaats. Het aantal technische snufjes neemt toe. Zo kan een auto  worden geopend en gestart zonder gebruik te maken van een ouderwetse sleutel. We noemen dit ook wel keyless entry. En hier liggen de gevaren op autodiefstal op de loer.

Keyless entry werkt als volgt. Als u het portier vastpakt, dan wordt dit opgemerkt door een sensor of een knopje in het portier. Deze sensor geeft dit door aan een zender in de auto. Deze zender geeft vervolgens een signaal af. De zender in de slimme sleutel vangt dit signaal vervolgens weer op als de sleutel dicht genoeg in de buurt is van de auto. De sleutel verstuurt daarop een code naar de auto. Als de code correct is, dan worden de portieren ontgrendeld. Als dit soort nieuwe technieken worden ontwikkeld, dan bedenken criminelen snel daarna ook weer nieuwe methodes om auto’s zo eenvoudig mogelijk open te breken en te stelen. Een methode die dieven inmiddels gebruiken voor het openen en stelen van auto’s, die voorzien zijn van keyless entry, is de zogeheten relay attack.

Welke gevaren op autodiefstal liggen nu op de loer?

Het eerste gevaar is super eenvoudig. Stel dat de minimale afstand tussen uw auto en de sleutel acht meter is. U komt thuis en u parkeert je auto met keyless entry op uw eigen parkeerplaats, die is aangelegd in uw voortuin. U komt binnen en u legt uw bos met sleutels, waaronder de autosleutel, op het Tv-meubel in de huiskamer naast de TV. Dat is in nabijheid van het voorkamerraam en daarmee ook in de nabijheid van uw auto. De afstand tussen uw auto en de sleutel is minder dan 8 meter. Iemand die kwaad wil, kan nu door eenvoudigweg het portier aanraken, waarna de auto een signaal stuurt naar de sleutel met de vraag “Is dit wel okay?”. “Ja”zegt de sleutel die op minder dan 8 meter van de auto is gepositioneerd. De sleutel stuurt de “okay”-code naar de auto en de auto ontgrendelt. De kwaadwillende kan instappen en wegrijden met de auto.

Meestal ligt de sleutel op een grotere afstand van de geparkeerde auto. Of het signaal is op andere wijze verstoord, bijvoorbeeld door het ijzer in de betonnen buitenmuur tussen de sleutel binnen en de sleutel buiten. Wat doen de autodieven nu? Zij kopen op internet een speciale set voor ongeveer 1.000 dollar met daarin twee kastjes. Laten we zeggen kastje A en kastje B. Beide kastjes zijn draadloos met elkaar verbonden. Een andere autodief (je moet namelijk voor deze methode wel met z’n tweeën zijn) gaat met kastje B naar de woning, waar ze het vermoeden hebben dat daar de eigenaar van de auto woont. Met kastje B wordt bijvoorbeeld bij de voordeur of het woonkamerraam gescand of het signaal van de autosleutel kan worden opgepikt. Zodra dat gelukt is, pakt de autodief bij de auto het portier vast. De auto stuurt via kastje A een signaal naar kastje B en kastje B stuurt dit signaal naar de sleutel in de woning. De sleutel stuurt het “okay”-signaal naar kastje B en kastje B stuurt dit signaal vervolgens weer naar kastje A. Kastje A stuurt dit signaal naar de auto. De auto ontgrendelt en de dieven kunnen de motor starten en ermee vandoor. Door de draadloze verbinding tussen de beide kastjes kan de afstand van (bijvoorbeeld) 8 meter worden verlengd naar wel honderden meters. Met behulp van de eerder genoemde apparatuur is het daarom bijna kinderlijk eenvoudig om een auto te stelen met keyless entry.

Preventietips

Hoe kunt u een auto met een keyless entry-systeem het beste beveiligen tegen auto-inbraak en autodiefstal? Daarvoor zijn de volgende, soms supereenvoudige, mogelijkheden en methoden beschikbaar.

Van een autosleutel die dichtbij de voordeur of de gevel van een huis ligt, is makkelijk het signaal op te vangen en te kopiëren. Let er daarom op dat de sleutel zeker 6 meter van de deur ligt en laat ook de reservesleutel niet slingeren. U kunt het signaal van de autosleutel ook afschermen door de sleutel te bewaren in, hoe eenvoudig klinkt het, koektrommel van blik. De koektrommel werkt dan als een “kooi van Faraday”. Het signaal van de sleutel kan niet naar buiten. Er zijn tegenwoordig ook sleutelhoesjes te koop, waarbij de binnenkant van metaalfolie is voorzien. Dat heeft hetzelfde effect als een metalen kooi. Het advies is om deze alternatieve opbergplekken altijd eerst goed te testen. Ga, zo luidt het advies, met een koekblik of ander hoesje naar de auto en kijk of het er inderdaad voor zorgt dat hij niet opengaat. Blijf het eens in de zoveel tijd testen, want een klein scheurtje of kiertje kan er al voor zorgen dat het signaal naar buiten glipt.

Bij sommige automerken is er een nieuwe smartkey beschikbaar, die niet kan worden gehackt. Ook is het soms mogelijk dat de dealer het keyless entry-systeem uitschakelt.

Parkeer de auto op een veilige plek

Parkeer als het even kan de auto binnen of anders op een goed zichtbare parkeerplek. De schade is groot als er bij uw auto wordt ingebroken, maar de schade is natuurlijk nóg groter als de auto ook wordt gestolen. Houd daarom rekening met het kiezen van een parkeerplek.

CCV Voertuigbeveiliging

Als eerste in de wereld heeft het keurmerk CCV Voertuigbeveiliging besloten om dit probleem aan te pakken. Vanaf 1 januari 2021 zijn alle startonderbrekers en alarmsystemen die af-fabriek goedgekeurd zijn, getoetst aan de nieuwe keuringsvoorschriften. Als een verzekeraar vanaf 1 januari 2021 vraag om een certificaat voor Klasse 1, Klasse 2 of Klasse 3 dan is hij ervan verzekerd dat het voertuig beschikt over een goedgekeurd Keyless Entry en/of Start systeem.

Het Keyless Entry en/of Start systeem kan af-fabriek voldoen aan de gestelde eisen, dan kan het voertuig direct door een erkend inbouwbedrijf gecertificeerd worden voor Klasse 1, 2 of 3. Het is ook mogelijk dat het af-fabriek Keyless Entry en/of Start systeem niet voldoet aan de gestelde eisen, deze voertuigen kunnen alleen worden gecertificeerd voor Klasse 1, 2 of 3 als er een certificaat “KE01 Aanvullende Maatregel”is uitgegeven op het voertuig. Dit betekent dat voertuigen die vanaf 1 januari 2021 niet beschikken over een goedgekeurd Keyless Entry en/of Start systeem niet meer gecertificeerd kunnen worden. Een verzekeraar kan ook om een los certificaat “KE01 Aanvullende Maatregel" vragen, wanneer enkel een aanvullende maatregel nodig is voor het Keyless systeem.

Alle voertuigen die voorzien (kunnen) zijn van een Keyless Entry en/of Start systeem en die door Kiwa SCM zijn gekeurd volgens de keuringsvoorschriften van het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging zijn terug te vinden in een lijst. Hierin ziet u of het Keyless Entry en/of Start systeem is goedgekeurd en of er een verplichting is tot het certificeren van een “KE01 Aanvullende Maatregel”.

Terug

27-03-2021

Dyckhaven- Postbus 156- 5490 AD Sint Oedenrode - info@dyckhaven.nl