Elektrische auto's

Meer elektrische auto’s op de weg, betekent ook meer zwaar letsel in het verkeer. Volgens onderzoeksbureaus Trend-Rx en Automotive Insiders houden de voorspellingen over slachtoffers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) geen rekening met de opmars van de elektrische auto in Nederland. In hun vandaag verschenen rapport gaan de onderzoekers uit van ruim 1.400 extra zwaargewonde verkeersslachtoffers in 2030. Allemaal direct toe te schrijven aan EV’s.

“De crux zit met name in de massa van elektrische auto’s”, vertelt onderzoeker van Trend-Rx Arno Onink. Gemiddeld zijn EV’s zo’n 250 kilo zwaarder dan auto’s met een verbrandingsmotor. Daardoor verdrievoudigt volgens Onink de kans op zwaar letsel bij een aanrijding tussen personenauto’s. Hoe groter het gewichtsverschil, hoe groter de potentiële schade.

Jaarlijks 75 miljoen extra aan letselschade

Het rapport van Trend-Rx en Automotive Insiders doet voorspellingen over de ontwikkeling van de elektrische auto in Nederland. Tegen 2030 zullen er volgens Onink zo’n 2,38 miljoen rondrijden in Nederland. Dat heeft grote consequenties voor autoverzekeraars. Zo wordt de hogere schadefrequentie van EV’s steeds evidenter. Onink houdt het voor 2030 op 11 procent meer dan schadegevallen dan conventionele auto’s. Hij becijfert dat de letselschadelast daardoor jaarlijks met 75 miljoen euro toeneemt.

Techniek is niet heilig

Elektrische auto’s zijn over het algemeen volgehangen met camera’s, sensoren en rijhulpsystemen (ADAS). Zou dat niet juist de schadelast verder moeten beperken? Onink verwacht niet dat ADAS de komende vijf jaar een significante invloed zullen hebben op de schadelast. Sterker nog, rijhulpsystemen brengen volgens hem ook nieuwe schades mee. Denk aan sensoren die verkeerde waardes aangeven, of algehele softwareproblematiek. “Het heilig geloof dat techniek het beter gaat doen dan de mens, wordt in de praktijk vaak niet bewaarheid”, zegt. Onink vindt wel dat de systemen steeds beter worden en consumenten er beter mee om leren gaan. Maar tegelijkertijd zijn ze ook duur en zie je ze op die manier terug in de schadelast.

EV’s en hun vermogen

Een belangrijke reden dat eigenaren van een EV vaker bij ongevallen betrokken zijn, is het grote en direct beschikbare vermogen van een elektrische auto. Turien & Co, een van de belangrijkste spelers in de Nederlandse verzekeringsmarkt voor Tesla’s, vermoedt dat dit de oorzaak is dat veel van hun verzekerden in het eerste of tweede jaar een schade rijden.

Onink herkent dat beeld. Hij zou er voor pleiten dat er een ban komt op zogeheten boosterpakketten. Daarmee kunnen de elektrische auto’s nog sneller optrekken dan ze normaal al doen. De acceleratie die voorheen was voorbehouden aan de supercars, komt zo ook binnen bereik van Jan Modaal voor het stoplicht. “Dat vind ik wel echt een probleem; het leidt aantoonbaar tot een hogere schadelast”, zegt Onink.

EV-polissen blijven ontwikkelen

Ondanks de onheilspellende verwachtingen over de schadelast van EV’s, raadt de onderzoeker verzekeraars wel aan om de ontwikkeling van EV-polissen voort te zetten. Onink denkt dat het voor verzekeraars goed is om nu alvast ervaring op te doen met EV-verzekeringen, vooral omdat nu de volumes nog relatief laag zijn. “Als je er pas mee begint als 25 procent van de auto’s elektrisch is, dan heb je een probleem.”

(bron: AM web)

Terug

22-06-2020

Dyckhaven- Postbus 156- 5490 AD Sint Oedenrode - info@dyckhaven.nl