Elektrische auto

Elektrische auto’s met een groot vermogen zijn vaker betrokken bij ongevallen dan conventionele auto’s. Onlangs publiceerde Focwa in Nederland een onderzoek waarin de branchevereniging constateerde dat elektrische auto’s twee keer vaker schade rijden dan brandstofauto’s. Een onderzoek van verzekeraar Axa in Zwitserland bevestigt dat beeld: grote elektrische voertuigen waren tussen 2014 en 2018 40 procent vaker betrokken bij ongevallen.

Ook Zwitsers zien zware elektrische auto’s vaker betrokken bij ongelukken

Opmerkelijk is het onderscheid dat de Zwitsers maken tussen kleine elektrische voertuigen en de grote, luxe modellen. De kleinere auto’s steken zelfs beter af wanneer je ze afzet tegen gewone auto’s. Eigenaren van bijvoorbeeld een Nissan Leaf of een E-Smart hadden juist 10 procent minder schade. In het Duitse opinieblad Focus stelt Axa dat bestuurders vooral moeten wennen aan het rem- en accelaratiegedrag van de grote auto’s.

Herstelkosten

Volgens Focwa zijn overigens ook de kosten van herstel van een elektrische auto fors hoger. Een Tesla Model X spant de kroon met een gemiddeld schadebedrag van 3.400 euro per gebeurtenis. Het herstellen van een brandstofauto kost volgens Focwa gemiddeld 1.316 euro.

Gecorrigeerd

Het is niet bekend of de resultaten uit het onderzoek zijn gecorrigeerd voor het aantal gereden kilometers. Grote elektrische auto’s worden vooral zakelijk gereden door mensen die veel kilometers per jaar maken. In Nederland hebben Tesla-rijders veel te maken met premieschommelingen en terugtrekkende verzekeraars.

(bron: AM web)

Terug

09-09-2019

Dyckhaven- Postbus 156- 5490 AD Sint Oedenrode - info@dyckhaven.nl