Coronavirus niet gedekt

Je kunt geen krant meer openslaan of het nieuws over het Corona-virus komt je tegemoet. Eerder deze week hebben veel media geschreven over de economische schade die nu al op meer dan 300 miljard euro wordt geschat. In veel branches worden overuren gemaakt, maar hoe zit dat met reisverzekeraars en alarmcentrales?

“Wij doen alleen reisverzekeringen”, reageert Coby Tetteroo nuchter. “Er zijn wel wat vragen, maar het is zeker geen gekkenhuis.” Tetteroo is naast voorzitter van het Platform Reis van het Verbond ook Sales & Marketing Director bij Allianz Partners en benadrukt dat het Coronavirus slecht is voor de hele reissector. “Ik snap dat de boodschap misschien niet zo fijn is, maar het is wel prettig dat reisverzekeraars meteen een duidelijk standpunt hebben ingenomen: het Coronavirus is niet gedekt. Niet op de gewone annuleringsverzekering en ook niet voor de ‘sociale’ repatriëring. Een reisverzekering is namelijk geen ‘alles-behalve polis’. Wij dekken op de annuleringsverzekering alleen met namen genoemde evenementen die van persoonlijke aard zijn. Denk aan overlijden of ziekte.”

Duidelijkheid

Die transparantie over de dekking zorgt ervoor dat de telefoon nu niet roodgloeiend staat en er ook weinig klachten zijn. Volgens Tetteroo is die duidelijkheid mede te danken aan een eerdere les die de sector heeft getrokken. “Na de aanslagen in april 2019 op onder meer hotels en kerken in Sri Lanka hebben wij geconcludeerd dat duidelijkheid ontzettend belangrijk is. De situatie toen was weliswaar anders, maar de boodschap was wel gelijk: mensen willen weg van hun vakantieadres of ze willen helemaal niet meer gaan.”

"Een reisverzekering is geen 'alles-behalve' polis"

Sri Lanka

De uitkomst na die aanslagen is bekend: Nederlandse reizigers die in Sri Lanka waren, zijn op kosten van de reisverzekeraars geëvacueerd door de coördinerende alarmcentrale. Tetteroo: “Omdat er niet snel genoeg duidelijkheid was over dekking van de aanslagen heeft het Verbond zijn leden opgeroepen coulance te verlenen. Dat heeft de nodige discussie met de reisbranche opgeleverd. Neem alleen al het feit dat mensen die een reis via een organisatie boeken een bijdrage betalen aan het zogenoemde calamiteitenfonds van de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden). Dit in tegenstelling tot reizigers die alles zelf regelen en bijvoorbeeld gaan backpacken. Zij betalen geen bijdrage aan de SGR, maar kregen in het geval van Sri Lanka wel dezelfde behandeling. Daarom zijn wij, in overleg met het ministerie van Buitenlandse Zaken, de ANVR en de SGR, in de weer om reizigers nog duidelijker te maken wat er wel en niet onder onze dekking valt.”

Cumulatierisico

Ze komt er een paar keer op terug: duidelijkheid scheppen is belangrijk om de verwachtingen goed te managen. Zeker als de druk van de media toeneemt bij een calamiteit of epidemie.
“Wij zijn een sector van 400 miljoen premie-inkomen. Moet je je eens voorstellen wat een cumulatierisico als een epidemie voor ons zou betekenen? Zelfs als we dekking zouden willen geven, dan nog kunnen we dat simpelweg niet doen.”
Ook over de hulp die verzekeraars kunnen bieden, wil Tetteroo graag een helder beeld scheppen. “Mensen denken soms dat wij wonderen kunnen verrichten, maar als iemand in quarantaine op een cruiseschip zit, kunnen wij dat niet doorbreken. Onze mogelijkheden zijn bij een calamiteit vaak beperkt. Ook daar moeten we eerlijk over zijn.”

(bron: Verbond van Verzekeraars)

Terug

21-02-2020

Dyckhaven- Postbus 156- 5490 AD Sint Oedenrode - info@dyckhaven.nl